Sådan anvender du din Shaktimåtte

Vidste du, at der findes forskellige niveauer af Shaktimåtten? Kig på vores fulde udvalg af shaktimåtter og tilbehør.

Ryggövning

Ryg

Øvelse 20+ minutter

Shaktis akupressurmåtte er baseret på den indiske pigmåtte. Tusindvis af pigge skaber et tryk mod huden og musklerne, og giver hjælp til cirkulation, afslapning, mental klarhed og velbefindende.

Nacke & skuldror - Spikkudde eller spikmatta

Nakke & skuldre

Øvelse 10+ minutter

Anvend din Shaktipude, eller rul din Shakti akupressurmåtte sammen for at skabe tryk under nakke og skuldre. Den her position kan være særligt brugbar, hvis du føler stress og spændinger i kroppen. Dårlig holdning ved stående og stillesiddende arbejde kan resultere i spændinger omkring nakke og skuldre. At bruge Shaktimåtten omkring dette område kan virke formildende for dine trætte og spændte muskler omkring nakken og skuldrene.

Shaktimatta eller Footpad

Føder

Øvelse 5+ minutter

Dine fødder består af en stor mængde trykpunkter, hvilket gør, at en stående position på Shakti akupressurmåtte giver en dyb akupressureffekt. Prøv at stå på Shaktimåtten i begyndelsen af dagen eller sidst på dagen. Begge kan hjælpe den normale cirkulation med at komme i gang, massere trætte fødder eller give dig energi til en god start på dagen. Anvend strømper i begyndelsen, for siden at avancere til at være barfodet. Find din Shaktimåtte og tilbehør.

Kig på vores fulde udvalg af shaktimåtter og tilbehør.

Instruktioner til Shakti pigmåtte

Læg din Shakti pigmåtte i sengen eller på andet blødt underlag. Anvend gerne en nakkepude eller sammenrullet håndklæde under måtten, til nakken. Læg dig bekvemt på måtten, så huden hviler mod piggene. Slap af og ånd dybt. Hvis du er ekstra smertefølsom, kan du i begyndelsen lægge et meget tyndt stof mellem huden og piggene. Så vænner du dig gradvist.

Pigmåtte - hvor ofte og hvor længe?

I begyndelsen kan det være nok, at du ligger 10-15 minutter per gang på din Shaktimåtte for senere at øge op til 20-40 minutter. Det er ikke farligt at ligge længere, eller hvis du falder i søvn. Anvend den når du har tid og lyst, gerne hver dag. Afslapning eller rolig aktivitet anbefales efter anvendelsen.

Hvad er pigmåtten god for?

Du kan anvende pigmåtten til at koble af og hvile dig. Ved sengetid såvel som i pauser på for eksempel arbejdet. Udøver du yoga, eller er nysgerrig efter at prøve? Test shaktiyoga (link til video med Oms Master Class), med positioner til forskellige niveauer.

Specifik anvendelse

Tag et stykke tids afkobling med Shaktimåtten under ryggen. En pigmåtte kan også anvendes på stort set hele kroppen. Her følger billedbeskrivelser på specifikke områder og positioner.

Rengøring

Ved behov kan du håndvaske din Shakti. Tag først skumgummimadrassen ud og vask siden måtten i lunken vand med lidt vaskemiddel i. Derefter kan den skylles og hænges op til tørring. Undgå vaskemaskine og tørretumbler, da piggene kan beskadiges.

Shakti på rejse

Lad Shakti pigmåtte følge med på rejsen. Et tip: tag skumgummimadrassen ud, så fylder din pigmåtte meget mindre, og vejer meget lidt. Anvender du din Shakti i sengen, behøver du ikke skumgummiet, da sengen er blød og former sig efter kroppen.

Har du flere spørgsmål, skal vi forsøge at besvare dem. Mail os på kontakt@shaktimat.dk

0
Kurv